Hur ser utvecklingen ut för e-handeln, vad kommer härnäst?

Vad är det vi vill ha?

Just nu står vi framför en omfattande fördelsjakt mellan fysisk butik och e-handel. Den fysiska butiken sneglar på e-handeln och toppar sitt erbjudande med onlineshopping i butik, hemleverans, flexibla betalningsvillkor i kombination med den viktiga touch-and-feel känslan och en personlig service. När det gäller location pekar utvecklingen just nu på att de fysiska butikerna helst vill etablera sig på köpcenter och shoppinggallerior med bra lägen.

E-handeln funderar mycket på hur man kan öka upplevelsen av att handla genom att skapa butiksliknande upplevelser. Ta hem och prova hur mycket och länge du vill har ju länge funnits med hos vissa aktörer just för den viktiga känslan av touch-and-feel. När det gäller mode så finns det möjlighet att “prova”  virtuellt genom ett enkelt foto på dig själv. Innehåll och content får större utrymme för att skapa positiva relationer mellan kund och företag. Det arbetas intensivt med att söka nya leveranssätt för att det ska bli ännu enklare och snabbare att få sina varor. Det senaste är leverans direkt i din bil när du är på jobbet. Listan kan göras lång.

Olikheten är det nya svarta

Instituten har redan bestämt att allt numera ska kallas handel, så inga gränssnitt mellan det ena och det andra. I det sammanhanget helt rätt, men frågan är om det inte är just olikheten som gör det intressant? Kanske något att ta fasta på? Istället för att addera varandras fördelar och därmed skapa en likformig handel på sikt kanske vi ska utveckla varandras olikheter.  För egen del gillar jag båda och vill gärna behålla båda. Det finns tillfällen när det är underbart att åka till ett shoppingscenter och strosa runt, göra lite spontanköp, fika och träffa folk. Känslan att komma hem fullastad med kassar och en tom plånbok har sin charm. Det finns också dagar när jag hellre sitter framför datorn eller telefonen och surfar runt, letar och jämför det jag söker. Här kan jag sitta för mig själv med ett hår som passerat bäst före datum, ganska skönt.

Hur skulle en utveckling i motsatta riktningar se ut? Genom att sträva mot varandras olikheter tror jag vi skulle få en betydligt intressantare handelsutveckling. Jag är iallafall nyfiken och väntar gärna med ehandelsgallerian.

Marie Nilsson, Optimal Ehandel

www.optimalehandel.se