E-handlare börjar äntligen inse att det inte räcker att enbart SEO-optimera e-butiken och annonsera på Google för att lyckas långsiktigt. Handelsforskaren Malin Sundström påstår i en intervju hos Ehandel.se att det är tveksamt om svenska e-handlare finns kvar om tio år om de fortsätter som de gör idag. Hon menar att e-handlare härmar varandra istället för att tänka nytt.

E-handlare härmar varandra istället för att tänka nytt.

Det är viktigt för e-handlare att satsa på kundservice och det personliga mötet och där kan sociala medier spela en viktig roll. Här är tre aktuella tecken på att allt fler e-handlare har börjat inse hur viktigt sociala medier faktiskt är.

1. Ehandel.se skriver mer om sociala medier
E-handel skriver allt mer om sociala medier och e-handlare, Senast om Madly som delar med sig av sina bästa tips rörande Snapchat – ett ganska nytt och intressant medium för dig med en ung kundgrupp.

2. Lindex medger att Instagram är en viktig kanal
Lindex lanserar Instashop – en förlängning av Instagram fast där du kan shoppa. I artikeln hos Handelstrender meddelar de att Instagram är en viktig kanal för deras kunder.

3. Eleven satsar på livesändningar
Skönhetsbutiken Eleven satsar på Periscope för att skapa en skönhetskanal med tips och råd och exklusiva bakom kulisserna-visningar. Periscope är ett smidig app från twitter att använda för att på ett enkelt sätt livesända filmer.

Vilka sociala medier kommer du att satsa på och varför?

 

Käthe Nilsson, Optimal Ehandel