Ska du öppna e-handelsbutik? Det är bara att köpa en färdig webbshop-lösning, lägga in dina produkter och sen är det klart! Eller….

Jättebra att det är så enkelt tänker du ….men risken är stor att just för att det är så enkelt har du inte förberett din öppning, inte tänkt igenom vilka funktioner som behöver finnas och vad dina kunder förväntar sig. Det verkar helt enkelt för enkelt!

Om du istället planerade att öppna en fysisk butik hade det varit annorlunda. Många skulle säga att det är jobbigt och tar tid. Du måste hitta en lokal, den ska ligga på rätt plats, hyran och kontraktstiden ska vara rimlig, den ska inredas, kassaregister ska finnas, försäkringar, larm etc., en ganska stor sak som kräver förberedelse och planering.

Det som faktiskt är bra i det här fallet är att det tar lite tid. Tid är en underskattad tillgång, allting ska gå snabbt, med den stora risken att man inte hinner förbereda sig tillräckligt – tankar tar tid.

Positiva upplevelser genom hela köpprocessen

För e-handlare räcker det inte att ha ett artikelregister, några betalningssystem, en logistiklösning och en varukorg –  kunden förväntar sig mer. På samma sätt som man bygger relationer med sina kunder i en fysiskt butik måste man som e-handlare se till att kunden får positiva upplevelser genom hela köpprocessen.

Hur enkelt är det att hitta det jag söker?

Hur inspirerad blir jag som kund?

Hur lättnavigerad är sidan?

Finns det snabbkassa?

Är det enkelt att komma i kontakt med kundtjänst?

Finns varan i lager och när blir den levererad?

Kan jag få bonus för min lojalitet?

Tänk fysisk butik!

Så mitt tips till dig som funderar på att öppna en e-handel – tänk fysisk butik och mötet med kunden. Hur skulle du inreda din butik, hur skulle bemötande och service se ut, vad skulle du göra för att få lojala och återkommande kunder.

För e-handlare är det ytterligare några frågor som måste besvaras; vilka lösningar för leverans och betalning behöver jag erbjuda, hur får jag mina nöjda kunder att berätta om det för andra, kan en retur vändas till något positivt och kan jag bli bäst på service (göra som alla andra och lite till).

Ingen skillnad!

Egentligen är det alltså ingen skillnad, att öppna en e-handel ska kräva nästan lika mycket tankeförberedelse som att öppna fysisk butik, annars är risken stor att du står där med din webshop och tänker – vad var det egentligen som hände! Eller inte hände.

Marie Nilsson, www.optimalehandel.se