Prenumerationsboxarnas utveckling och min trendspaning

Jag arbetar med och tänker ständigt på prenumerationsboxar sedan tre år tillbaka. Det var nämligen då jag startade jämförelsetjänsten Hittabox. Under dessa år har det hänt en hel del och jag ska berätta om vilka trender jag har observerat och vad jag tror händer framöver.

Den traditionella prenumerationsboxen är en bra marknadsföringskanal för företag som vill nå ut med sina produkter. Företag betalar boxleveranören för att få marknadsföring. Boxleverantören erbjuder i sin tur prenumeranterna en spännande tjänst som innebär att kunden får upptäcka nya produkter till ett billigare pris än om de hade köpts i butik. Det är ett win-win koncept för både företag och privatkonsumenter.

Prenumerationsboxar då och nu

Fler betalningssätt
I början var det endast kortbetalning och gärna autogiro som gällde. Idag är det fler boxar som erbjuder faktura och andra betalalternativ.

Mindre frekvent
För tre år sedan var det normala att skicka ut en ny box varje månad, men nu finns det många fler alternativ som ger ut ny box varannan månad eller mer sällan än så.

Smidigare leverans
Tidigare var det standard att behöva hämta ut boxen på ett utlämningsställe, såvida den inte fick plats i brevlådan, men numera är det allt fler boxar som erbjuder smidig hemleverans. Det ger en ännu bättre boxeffekt.

Flera olika varianter
Det senaste året har flera boxar valt att göra olika varianter av originalboxen. När antalet prenumeranter blir stort kan det vara en fördel att dela upp dem i olika grupper och anpassa innehållet. Smakbox är ett exempel på detta. Nu finns boxen i fyra olika varianter.

Eget val
Allt fler boxar erbjuder sina prenumeranter möjligheten att välja till en produkt. Testagram är en av de boxar som erbjuder denna tjänst. Det gör att prenumeranterna får fler produkter de garanterat är intresserade av, vilken kan leda till ett ökat engagemang i sociala medier och givetvis större kundnöjdhet.

Merförsäljning
Allt fler prenumerationsboxar väljer att utöver sin prenumerationsbox släppa enstaka, limiterade boxar. Detta har medfört att existerande prenumeranter har möjligheten att ge bort en box som gåva till vänner och bekanta, och kan på så sätt hjälpa till med spridningen av boxen. Detta kan dessutom hjälpa boxarna att bli av med restlager. Kampanjerna har också förändrats och det finns fler av typen ”Börja prenumerera nu och få en box på köpet”. Ett exempel är Kökets box.

Upplevelseboxar bör vi kanske kalla dem för.

Ingen prenumeration
En relativt ny trend är att erbjuda enstaka boxar utöver prenumerationen. Den nya, exklusiva skönhetsboxen Rebelbirdz och Gymgrossistens träningsbox The Box är några av de boxar som har tagit steget ännu längre – det erbjuds ingen prenumeration alls. Detta är en trend jag tror vi kommer att se mycket mer av framöver, och det är en av anledningarna till att jag tycker det kan vara dumt att klumpa samman upplevelseboxar med löpande prenumerationstjänster. Prenumerationsboxar, eller upplevelseboxar som vi kanske bör kalla dem för, har inget med bekväm prenumeration att göra. Det handlar om upplevelse; att bli överraskad och att upptäcka nytt. Bekvämligheten ligger möjligtvis i att låta någon annan välja produkterna.

Kända och stora aktörer
Från början var det helt nya startups som valde att starta upp en prenumerationstjänst. Idag är det även mycket tunga och välkända aktörer, som till exempel TV4 och Gymgrossisten, som driver en prenumerationsbox. Och flera av boxarna som startade för några år sedan når idag 10 000-tals prenumeranter och har byggt upp ett enormt stora communities. Boxarnas makt liknar influencers.

Du får inte behålla produkterna
En spännande genre inom prenumerationstjänster är att du hyr produkterna mot en månadskostnad. Ett exempel på en sådan tjänst är Hyber som ser till att ditt barn har aktuella ytterkläder för säsongen i rätt storlek. Detta passar som handen i handsken med den syn på hållbarhet som finns idag.

Några kommande trender

Exklusivitet
Idag kan en leverantör synas i flera olika boxar samtidigt eller under en viss period. De kunder som prenumererar på liknande boxar samtidigt eller omlott kan uppleva att samma proukter återkommer i flera olika boxar. Därför tror jag att vi kommer få se tajtare samarbeten där boxen blir utlovad exklusivitet, det vill säga att produkten inte får återkomma i någon ny box under en viss period.

Märkta produkter
Jag tror också att boxarna kommer att märka ut produkterna med sin logga så det går lättare att spåra från vilken box produkterna i hemmet kommer. Även om man inte prenumererar på flera boxar samtidigt, så kan skafferiprodukter, hygien, makeup och hudvård sparas en tid innan de förbrukas.

Helt kundanpassade boxar
Längre fram kommer vi förmodligen att få se fler skräddarsydda boxar där konsumenterna själv kan sätta ihop sin egen box helt eller delvis. Kommer detta kanske att leda till ett mindre strikt tematänk?

Vilka trender ser du komma gällande prenumerationsboxar och liknande tjänster?

Lämna ett svar