Stora brister

Flera av våra tester visar att det finns stora brister hos e-handlarna generellt när det handlar om närvaro i och tillgänglighet till sociala media. Vi ser ingen skillnad mellan stora och små aktörer, även stora och etablerade e-handlare saknar t. ex. en facebook-knapp på startsidan.

Inget som inte har något gott med sig, här finns en stor förbättringspotential!

En ökad positiv närvaro i sociala media bidrar till fler och längre relationer som i sin tur ger ökad försäljning.

Varför ser det då ut så här?

Ja den frågan har vi också ställt oss, en digital butik borde per automatik vara på tå när det gäller alla digitala forum. Kanske har man fokuserat för mycket på själva shoppen och glömt bort hur viktigt det är att finnas i sociala media och att bloggare och andra influencers enkelt kan dela sidor, inlägg m.m.. De flesta aktörer har nyhetsbrev men snabbknappar för facebook, instagram m. fl. saknas ofta.

Vi tror att det kan finnas en rädsla för att hamna i lojalitetskonflikt genom att t. ex. förorda en produkt framför en annan. Men det behöver inte handla om produkter, det finns så mycket annat att lyfta fram i sociala media. Det kan handla om allt ifrån hur snabbt vi faktiskt fick iväg en order, vilka bra funktioner vi har i shoppen, att vi har pressrum och särskild sida för bloggare och influencers. Listan kan göras lång.

Inte heller att förglömma e-handelns fördelar generellt, och du som e-handlare ska såklart lyfta fram alla goda argument. Det vi oftast ser i nyhetsbrev är kampanjer, rabatt på vissa varumärken, rabatt på vissa produkttyper men sällan det som vi kallar content och storytelling.

Det är dags för e-handlarna att börja bygga relationer med sina kunder.

Ett enkelt test visar snabbt på var man har sina brister och varför vissa saker är viktigare än andra!

Marie Nilsson, Optimal Ehandel