Trendspaning inom retail och platser

I förra veckan var Optimal Ehandel på en exklusiv VIP-frukost hos BAS i Malmö, för att ta del av deras senaste trendspaning kring begrepp som Curated Places, Retail Renaissance och A Service Ahead. Vi började med frukost på The Studio för att sedan ta del av trendspaningen under en timmes tid. Otroligt bra och en föreläsning som inte liknar någon annan föreläsning jag varit på. Massor av fakta och case samt ett djupt och brett kunnande observerade jag.

Jag har i detta inlägg försökt sammanfatta vad som kommunicerades, men framför allt har jag valt ut mina favorittrender som jag tror väldigt mycket på.

Trendspaning

Medlemsgrupper
Något som genomsyrade hela föreläsningen var det här med medlemsgrupper. Eller community som jag fortfarande säger ibland. Eller kundklubb om du så vill. Antingen medlemsgrupper som man redan har och som erbjuds tilläggstjänster vilket leder till merförsäljning. Ett exempel som togs upp var ett gym som började erbjuda hotellrum i direkt anslutning till själva gymmet. Spännande tanke att man väljer gym först och därefter boende.

Eller så bygger man upp medlemsgrupper/community kring en produkt eller ett koncept. Här kan livesändningar med limiterade produkter och tidsbegränsade erbjudanden ses som ett exempel. Många prenumerationsboxar arbetar mycket med att skapa ett starkt community.

Underutvecklade utlämningsställen
BAS tog också upp det här med att dagens utlämningsställen är extremt underutvecklade, och jag kan inte annat än att hålla med. Min kollega Marie Nilsson har skrivit ett inlägg i detta ämne här. Utlämningsställena måste förändras så att hämtningen blir en helt annan upplevelse och de måste jobba mer med merförsäljning.

Hållbarhet
Hållbarhet togs självklart också upp i denna trendspaning. Det kommer fler tjänster som erbjuder konsumenter att hyra allt från kläder till konst. Denna ”trend” kan också ses hos prenumerationsboxarna – se mitt tidigare inlägg här.

Tjänstedesign
Något som också genomsyrade föreläsningen, förutom medlemsgrupperna jag nämnde ovan, var betydelsen av tjänsterna och hur de blir allt viktigare. Det fanns till exempel en nylanserad app som kände av om en köpt vara fanns att få billigare, så att man hann nyttja ångerrätten som ju gäller i 14 dagar vid köp online.

Retail oavsett kanal
Det jag också gillade med denna trendspaning var att fokus inte ligger på kanal – det spelar ingen roll om köpet görs i butik eller online utan det är en samverkan där butiken, eller serviceställe som vi kanske kommer att säga i framtiden, faktiskt ökar försäljningen online med upp till 50%. Det kommer att bli mindre säljpersonal i butik och mer personal som är experter på sitt område. I matbutik kan det till exempel innebära en kock som delar med sig av sina bästa recept och tips.

Ett smörgåsbord för centrumutvecklare

Mina reflektioner är att denna trendspaning är som ett smörgåsbord, i synnerhet för alla centrumutvecklare. Tänk mer tjänster än produktförsäljning, förnya butikskonceptet och skapa attraktiva utlämningsställen. Detta är tre viktiga saker som jag tror blir helt avgörande. Kan man också få in det här med hållbarhet och att skapa en attraktiv fysisk plats blir det hur bra som helst. Då kan traditionell butik och e-handel skapa en perfekt symbios med synergieffekter.

Lämna ett svar