e-handelsgallerian nästa – eller?

e-handelsgallerian nästa – eller?

Hur ser utvecklingen ut för e-handeln, vad kommer härnäst?

Vad är det vi vill ha?

Just nu står vi framför en omfattande fördelsjakt mellan fysisk butik och e-handel. Den fysiska butiken sneglar på e-handeln och toppar sitt erbjudande med onlineshopping i butik, hemleverans, flexibla betalningsvillkor i kombination med den viktiga touch-and-feel känslan och en personlig service. När det gäller location pekar utvecklingen just nu på att de fysiska butikerna helst vill etablera sig på köpcenter och shoppinggallerior med bra lägen.

E-handeln funderar mycket på hur man kan öka upplevelsen av att handla genom att skapa butiksliknande upplevelser. Ta hem och prova hur mycket och länge du vill har ju länge funnits med hos vissa aktörer just för den viktiga känslan av touch-and-feel. När det gäller mode så finns det möjlighet att “prova”  virtuellt genom ett enkelt foto på dig själv. Innehåll och content får större utrymme för att skapa positiva relationer mellan kund och företag. Det arbetas intensivt med att söka nya leveranssätt för att det ska bli ännu enklare och snabbare att få sina varor. Det senaste är leverans direkt i din bil när du är på jobbet. Listan kan göras lång.

Olikheten är det nya svarta

Instituten har redan bestämt att allt numera ska kallas handel, så inga gränssnitt mellan det ena och det andra. I det sammanhanget helt rätt, men frågan är om det inte är just olikheten som gör det intressant? Kanske något att ta fasta på? Istället för att addera varandras fördelar och därmed skapa en likformig handel på sikt kanske vi ska utveckla varandras olikheter.  För egen del gillar jag båda och vill gärna behålla båda. Det finns tillfällen när det är underbart att åka till ett shoppingscenter och strosa runt, göra lite spontanköp, fika och träffa folk. Känslan att komma hem fullastad med kassar och en tom plånbok har sin charm. Det finns också dagar när jag hellre sitter framför datorn eller telefonen och surfar runt, letar och jämför det jag söker. Här kan jag sitta för mig själv med ett hår som passerat bäst före datum, ganska skönt.

Hur skulle en utveckling i motsatta riktningar se ut? Genom att sträva mot varandras olikheter tror jag vi skulle få en betydligt intressantare handelsutveckling. Jag är iallafall nyfiken och väntar gärna med ehandelsgallerian.

Marie Nilsson, Optimal Ehandel

www.optimalehandel.se 

3 tecken på att svenska e-handlare börjar upptäcka sociala medier

3 tecken på att svenska e-handlare börjar upptäcka sociala medier

E-handlare börjar äntligen inse att det inte räcker att enbart SEO-optimera e-butiken och annonsera på Google för att lyckas långsiktigt. Handelsforskaren Malin Sundström påstår i en intervju hos Ehandel.se att det är tveksamt om svenska e-handlare finns kvar om tio år om de fortsätter som de gör idag. Hon menar att e-handlare härmar varandra istället för att tänka nytt.

E-handlare härmar varandra istället för att tänka nytt.

Det är viktigt för e-handlare att satsa på kundservice och det personliga mötet och där kan sociala medier spela en viktig roll. Här är tre aktuella tecken på att allt fler e-handlare har börjat inse hur viktigt sociala medier faktiskt är.

1. Ehandel.se skriver mer om sociala medier
E-handel skriver allt mer om sociala medier och e-handlare, Senast om Madly som delar med sig av sina bästa tips rörande Snapchat – ett ganska nytt och intressant medium för dig med en ung kundgrupp.

2. Lindex medger att Instagram är en viktig kanal
Lindex lanserar Instashop – en förlängning av Instagram fast där du kan shoppa. I artikeln hos Handelstrender meddelar de att Instagram är en viktig kanal för deras kunder.

3. Eleven satsar på livesändningar
Skönhetsbutiken Eleven satsar på Periscope för att skapa en skönhetskanal med tips och råd och exklusiva bakom kulisserna-visningar. Periscope är ett smidig app från twitter att använda för att på ett enkelt sätt livesända filmer.

Vilka sociala medier kommer du att satsa på och varför?

 

Käthe Nilsson, Optimal Ehandel

Är det verkligen så enkelt att starta e-handel?

Är det verkligen så enkelt att starta e-handel?

Ska du öppna e-handelsbutik? Det är bara att köpa en färdig webbshop-lösning, lägga in dina produkter och sen är det klart! Eller….

Jättebra att det är så enkelt tänker du ….men risken är stor att just för att det är så enkelt har du inte förberett din öppning, inte tänkt igenom vilka funktioner som behöver finnas och vad dina kunder förväntar sig. Det verkar helt enkelt för enkelt!

Om du istället planerade att öppna en fysisk butik hade det varit annorlunda. Många skulle säga att det är jobbigt och tar tid. Du måste hitta en lokal, den ska ligga på rätt plats, hyran och kontraktstiden ska vara rimlig, den ska inredas, kassaregister ska finnas, försäkringar, larm etc., en ganska stor sak som kräver förberedelse och planering.

Det som faktiskt är bra i det här fallet är att det tar lite tid. Tid är en underskattad tillgång, allting ska gå snabbt, med den stora risken att man inte hinner förbereda sig tillräckligt – tankar tar tid.

Positiva upplevelser genom hela köpprocessen

För e-handlare räcker det inte att ha ett artikelregister, några betalningssystem, en logistiklösning och en varukorg –  kunden förväntar sig mer. På samma sätt som man bygger relationer med sina kunder i en fysiskt butik måste man som e-handlare se till att kunden får positiva upplevelser genom hela köpprocessen.

Hur enkelt är det att hitta det jag söker?

Hur inspirerad blir jag som kund?

Hur lättnavigerad är sidan?

Finns det snabbkassa?

Är det enkelt att komma i kontakt med kundtjänst?

Finns varan i lager och när blir den levererad?

Kan jag få bonus för min lojalitet?

Tänk fysisk butik!

Så mitt tips till dig som funderar på att öppna en e-handel – tänk fysisk butik och mötet med kunden. Hur skulle du inreda din butik, hur skulle bemötande och service se ut, vad skulle du göra för att få lojala och återkommande kunder.

För e-handlare är det ytterligare några frågor som måste besvaras; vilka lösningar för leverans och betalning behöver jag erbjuda, hur får jag mina nöjda kunder att berätta om det för andra, kan en retur vändas till något positivt och kan jag bli bäst på service (göra som alla andra och lite till).

Ingen skillnad!

Egentligen är det alltså ingen skillnad, att öppna en e-handel ska kräva nästan lika mycket tankeförberedelse som att öppna fysisk butik, annars är risken stor att du står där med din webshop och tänker – vad var det egentligen som hände! Eller inte hände.

Marie Nilsson, www.optimalehandel.se

Sveriges bästa e-handelssajter enligt InternetWorld

Sveriges bästa e-handelssajter enligt InternetWorld

Idag publicerade InternetWorld en lista med Sveriges bästa e-handelssajter. På första plats ligger Sportamore som satsat mycket på att bygga upp content till sin e-handelssajt. Det blir allt viktigare för e-handlare att inte enbart leverera tydliga produktbilder och välskrivna produkttester utan också att skapa content; ett värdefullt och inspirerande innehåll för läsarna som manar till köp. Det modebloggarna har gjort i tio års tid har e-handlarna insett att de kan skapa själva eller med hjälp av influencers.

På andra plats finns Skincity som sedan starten varit otroligt duktiga på att engagera influencers och att skapa en trovärdighet genom sina professionella rekommendationer. Sajten är snygg, kundservicen i toppklass och Skincity levererar bra content i den egna bloggen men också i de olika sociala medierna och i Nyhetsmorgon på TV4.

På tredje plats finns Nelly som tidigt använde bloggarna som marknadsföringskanal. ”Personalisering av startsidan och nya sätt att jobba med innehåll är två av årets nyheter hos Nelly”, skriver InternetWorld.

6 tips från Optimal Ehandel

  1. Bygg upp content till din e-handel. Har du inte möjlighet att skapa allt själv – ta hjälp av influencers.
  2. Riktigt bra kundservice är en konkurrensfördel och kan omfatta allt från mail, telefon, chat och smidiga returer till snabba svar i sociala medier.
  3. Personalisera startsidan, tacksidan och nyhetsbrevet.
  4. Satsa på sociala medier och nätverka med kunder och influencers.
  5. Omnikanal är en stor trend – vilka möjligheter finns för dig?
  6. Livesändningar via t. ex. Facebook och Periscope är en stark trend inom sociala medier – hur kan du som e-handlare använda det i din verksamhet?

Käthe Nilsson, Optimal Ehandel

 

Stora möjligheter att vässa din e-handel!

Stora möjligheter att vässa din e-handel!

Stora brister

Flera av våra tester visar att det finns stora brister hos e-handlarna generellt när det handlar om närvaro i och tillgänglighet till sociala media. Vi ser ingen skillnad mellan stora och små aktörer, även stora och etablerade e-handlare saknar t. ex. en facebook-knapp på startsidan.

Inget som inte har något gott med sig, här finns en stor förbättringspotential!

En ökad positiv närvaro i sociala media bidrar till fler och längre relationer som i sin tur ger ökad försäljning.

Varför ser det då ut så här?

Ja den frågan har vi också ställt oss, en digital butik borde per automatik vara på tå när det gäller alla digitala forum. Kanske har man fokuserat för mycket på själva shoppen och glömt bort hur viktigt det är att finnas i sociala media och att bloggare och andra influencers enkelt kan dela sidor, inlägg m.m.. De flesta aktörer har nyhetsbrev men snabbknappar för facebook, instagram m. fl. saknas ofta.

Vi tror att det kan finnas en rädsla för att hamna i lojalitetskonflikt genom att t. ex. förorda en produkt framför en annan. Men det behöver inte handla om produkter, det finns så mycket annat att lyfta fram i sociala media. Det kan handla om allt ifrån hur snabbt vi faktiskt fick iväg en order, vilka bra funktioner vi har i shoppen, att vi har pressrum och särskild sida för bloggare och influencers. Listan kan göras lång.

Inte heller att förglömma e-handelns fördelar generellt, och du som e-handlare ska såklart lyfta fram alla goda argument. Det vi oftast ser i nyhetsbrev är kampanjer, rabatt på vissa varumärken, rabatt på vissa produkttyper men sällan det som vi kallar content och storytelling.

Det är dags för e-handlarna att börja bygga relationer med sina kunder.

Ett enkelt test visar snabbt på var man har sina brister och varför vissa saker är viktigare än andra!

Marie Nilsson, Optimal Ehandel